Aprendre amb les mans

Com es va fer el Bee-Bot, el robot educatiu més estimat a les escoles

La directora d’innovació de l’empresa que el va crear ens parlarà d’ell a Barcelona i dels nous robots educatius que venen
17 d’agost de 2022 –
 Redacció

Gemma Koch, informàtica, mestra especialista en TIC i ara també directora d’innovació al grup empresarial RM Resources (TTS), és una de les ponents especialitzades en innovació educativa que participarà a les ponències del Fixing the Future.

Al Festival que tindrà lloc els propers 16 i 17 de setembre, Koch ens parlarà de les novetats que s’estan coent pel que fa a la robòtica educativa i molt especialment del seu Oti-Bot, el primer robot educatiu del món que inclou reaccions emocionals i que permet treballar amb els alumnes aspectes socio-emocionals a través de la robòtica.

L’Oti-Bot està cridat a ser un nou pas endavant en la robòtica educativa, tal com va ser-ho el Bee-Bot. Aquesta simpàtica abella creada pel mateix grup empresarial britànic és tot un exemple d’èxit. Se n’han venut 750.000 unitats a tot el món i comença a ser estrany trobar una escola on no n’hi hagi, com a mínim, un exemplar rondant pel terra d’alguna de les aules d’infantil o primària.

El Bee-Bot permet fer seqüències, estimacions i resolucions de problemes d’una forma divertida, s’adapta a totes les temàtiques i és molt fàcil d’usar

Com va sorgir la idea?
La història de la seva invenció es remunta a inicis dels anys 90, després que un dels equips d’investigació de l’empresa TTS (dins del grup RM Resources) realitzés un munt d’entrevistes a mestres d’educació infantil i primària i arribés a la conclusió que els mestres tenien dificultats per ensenyar a programar als seus alumnes d’una forma que fos al mateix temps efectiva i atractiva.

Identificada aquesta primera necessitat, es va establir que una altra de les prioritats era la d’oferir un recurs que no només poguessin fer servir els mestres especialistes en TIC en l’assignatura de programació sinó que també pogués ser una eina útil en totes les àrees temàtiques que pogués fer servir qualsevol mestre.

La simplicitat funcional, la seva simpàtica careta i el seu preu accessible han estat determinants en el seu èxit

Des de l’equip de creatius, expliquen que van treballar les mateixes hores en les funcions mecàniques i programables com en el disseny de la seva carcassa i el seu nom, que també va costar moltes hores de trobar. A la fi, després d’anys de feina i amb el prototip a la mà, va arribar el torn de testar-lo a les escoles. “Vam crear un conjunt de catifes per on l’abella podia córrer que es van distribuir als centres britànics”, rememora un dels seus creadors.

Era el 2005 i el robot educatiu més estimat pels nens va veure la llum definitivament. Des d’aleshores en el robot de referència a les aules d’infantil i cicle inicial i mitjà de primària i en una font inesgotable de carcasses, complements, adaptacions i còpies.

Tot plegat ens ho podrà explicar amb més detall Gemma Koch al Fixing the Future, una professional que esta fent servir els seus 15 anys d’experiència com a mestra d’informàtica de secundària per crear productes que facilitin l’aprenentatge STEAM a l’aula i despertin tant en els nens com en els mestres la mateixa passió que sent ella per la tecnologia.

I per anar fent boca, aquí teniu el vídeo del nou Oti-Bot que tot just comença a introduir-se a les aules presentat per la seva mare, la Gemma Koch, a qui podreu veure en directe al festival.

Publicitat

Articles relacionats