Aprendre amb les mans

Sphero Sports: la robòtica educativa arriba al futbol base

El Nàstic de Tarragona és el primer club de l’Estat que introdueix un programa de capacitació STEAM a les seves categories inferiors
21 de juliol de 2022 –
 Redacció

Quan quatre jugadors de futbol fan un rondo, formen un quadrat. Cinc, fan un pentàgon. Calcular distàncies i velocitats, traçar angles, mesurar la força del xut, calcular la trajectòria d’un llançament, establir perímetres…

Cada jugada i cada partit condensen un munt de conceptes matemàtics i científics. Ara, un robot amb forma de pilota permet que els nois i noies visualitzin totes les matemàtiques que amaga aquest esport.

Al damunt d’una lona de 2X3 m que recrea un camp de futbol, els nens programen la pilota perquè faci un rondo, perquè vagi a un córner, perquè obri la pilota a la banda i també recreen jugades concretes o gols d’un equip combinant diverses pilotes (una fa de pilota i les altres de jugadors). Perquè l’esfera faci els moviments cal calcular els graus dels angles, les distàncies, els temps i tot això s’ha de programar.

Els nois i noies aprenen pensament computacional i programació mentre recreen jugades de gol o calculen trajectòries

El projecte educatiu en concret s’anomena Sphero Sports i el Nàstic de Tarragona, entitat que sempre ha posat molt d’èmfasi en la formació, és el primer club esportiu de l’Estat espanyol que l’està introduint tant a les seves categories inferiors durant l’any acadèmic com en el seu campus internacional d’estiu, la Nastic Soccer Academy (NSA) al qual cada any hi acudeixen nois i noies de tot el món.

 

El futbol base del Chelsea, els pioners

Tot va començar quan Matt Mead, un dels caps de formació del futbol base del Chelsea, va decidir incloure la robòtica i la programació al seu programa formatiu de futbol base. De seguida es va adonar del fort impacte que tenia aquesta nova línia d’aprenentatge. “Els infants assimilaven naturalment conceptes propis de la lògica de programar sinó que milloraven les dinàmiques del treball en equip i els enriquia personalment a l’hora, per exemple, de resoldre problemes o prendre decisions”, ens explica Lluís Molas de RO-BOTICA, l’empresa que està introduint aquest programa a l’Estat.

Davant de l’èxit, Mead va decidir estendre el model en altres equips de futbol a través de l’associació EFDN i va establir una col·laboració amb Sphero, l’empresa de robòtica educativa número 1 dels Estats Units que té, com a robot insígnia, una esfera anomenada Bolt.

Com sol passar amb les pilotes, l’esfera Bolt dona moltíssim joc: , robusta, versàtil i es programa de forma intuitiva i molt visual

La manera de programar-la està basada en el sistema de blocs (tipus Scratch) d’una forma molt senzilla i visual, té una carcassa robusta i submergible i una matriu de llums LED on es poden mostrar un munt d’imatges. Era, doncs, l’eina perfecta per conformar aquest programa educatiu d’habilitats STEAM d’aire futbolístic en el qual s’ha convertit Sphero Sports.

L’Sphero Sports, també a l’escola

“Com a extraescolar d’un club de futbol és una activitat increïble perquè es treballen les matemàtiques, l’estratègia del futbol, la tàctica de grup… Un conjunt de qualitats que permet als nens engrandir-se. Tant de bo ho acabin fent tots”, assegura Mar Egea, cap del departament de matemàtiques de primària de l‘escola Camp Joliu.

En aquesta escola, que és on a l’estiu es fa la Nastic Soccer Academy, ara també el preveuen incorporar a l’ESO. “Tenim un projecte de matemàtiques, l’entusiasMAT, en el qual treballem jocs manipulatius i l’aprenentatge és vivencial on la robòtica encaixa molt bé, s’incorpora de forma natural”, assegura.

“Treballar amb l’Sphero és molt fàcil perquè és molt intuïtiu. Els nens de seguida aprenen a fer-ho anar. No tenen cap reticència a l’hora de provar noves tecnologies”, diu Egea

Respecte a la raresa que pugui suscitar combinar la robòtica amb una activitat esportiva, Egea, que també és especialista en educació física, assegura que l’important en la integració de la tecnologia en l’educació és trobar l’equilibri. “Ni tot tecnologia ni tot llibres, el futur està en què els nens obtinguin l’aprenentatge de les pròpies experiències viscudes i, en això, la tecnologia és una eina que hi pot ajudar molt.”

 

 

 

Publicitat

Articles relacionats