Search
Close this search box.
Aprendre amb les mans

ScratchCatalà: una història d’èxit

La comunitat catalana de Scratch celebra cinc anys i es consolida com una de les més actives del món
17 de juny de 2022 –
 Sònia Casas

Com sol passar amb aquest tipus d’històries, tot va començar amb una bona idea. La d’en Pau Nin, juntament amb en Pep Oliveras i la Rita Barrachina. L’any 2017, és a dir, ara fa cinc anys, aquest tutor de 5è de primària de l’escola Sagrat Cor de Sarrià es va adonar que a les jornades sobre programació i robòtica educativa sempre acabava per coincidir, si fa no fa, amb els mateixos docents. “Va ser aleshores quan vaig adonar-se de com d’útil seria establir un esdeveniment fix i de periodicitat regular que esdevingués un punt de trobada per a tots aquells mestres interessats en la programació i la robòtica i ho vaig organitzar”, ens explica Nin.

Dels més actius del món
I així és com van néixer les trobades de la comunitat @ScratchCatalà (a twitter les trobareu com a #ScratchEdMeetup), que en aquest temps ha esdevingut una de les més actives del món. “Tenim una xarxa d’unes 500 persones, de les quals una cinquantena participen de forma regular”, detalla Andrés Garcia, de la Fundació Educativa La Mercè de Martorell.

Què s’hi fa a les trobades?
Bàsicament, compartir projectes, idees i recursos mitjançant un format similar al dels Edcamps. “No hi ha cap ponència o masterclass per part d’un expert sinó que el que fem és fomentar l’aprenentatge entre iguals (o horitzontal) tot aprofitant les experteses de cadascú”, explica Josep López Arenas, professor de ciència i tecnologia al Regina Carmeli d’Horta.

Les temàtiques de cada sessió es decideixen també entre tots a partir d’una pluja d’idees en la qual cadascú també explica què pot aportar, si es que pot aportar alguna cosa, doncs també hi ha l’opció de participar en una sessió simplement com a oient. “No hi ha ni una sola trobada en la qual no aprenguis alguna cosa o se’t desperti la curiositat per investigar alguna activitat i aspecte nou”, assegura Esther Gibert, formadora en TIC per adults.

 “A diferència de 30 anys enrere, avui tots podem programar. Tothom. Només cal fer el pas”, assegura Andrés Garcia

De fet, la vitalitat d’aquests encontres ha permès que en sorgís un grup de treball Rosa Sensat (amb l’Associació Espiral) i demostra les moltes ganes que té aquest col·lectiu de compartir els seus coneixements i avenços amb tothom qui tingui interès. “Volem humanitzar la tecnologia, treure-la de l’estigma friqui -explica Garcia-. Fa 30 anys el llenguatge de programació era molt críptic, és cert, però en aquests moment ja no ho és. La gent no s’ho creu però avui en dia programar és extremadament fàcil. Només cal proposar-s’ho”, assegura.

Obert a tothom?
És per aquesta raó que les trobades estan obertes a tothom, també si no se’n sap gaire o, fins i tot, si no s’és docent. Ara bé, si el que es pretén és aprendre-ho des de zero possiblement dins de la sessió es creï un grup a banda o es decideixi subministrar eines al principiant perquè s’iniciï pel seu compte comptant amb el suport del grup pe resoldre els dubtes via Telegram o Whatsapp.

Iniciar-se en les tecnologies és, de fet, el que hauran de fer més tard o d’hora tots els mestres. Els membres dela Comunitat Scratch no es consideren pioners però si es veuen com la punta de llança d’un procés per al qual hauran d’acabar passant tots els centres escolars i professors. “De la mateixa manera que no s’entén que un mestre no tingui bon discurs o bona ortografia, crec que ara mateix ningú ja no discuteix que en molt poc temps serà imprescindible també que tots els mestres tingui habilitats digitals, habilitats que es treballen sempre des del seu valor pedagògic”, detalla Garcia.

El proper projecte: la Micro:Bit en català
Aquest valor pedagògic és el que mou el pròxim projecte en el qual ja es volen posar a treballar: la traducció del software de la placa de programació Micro:bit al català. Es tracta d’una iniciativa sorgida d’un membre de la comunitat, el professor maker de STEAM i robòtica educativa social de La Salle, Roger Olivella. La placa Micro:Bit és una de les que millor permet transformar allò que es programa amb Scratch en un objecte físic.  ve a permetre la plasmació al món físic, raó per la qual és una de les que està penetrant amb més força en l’àmbit escolar.

Amb tot, a la comunitat Scratch no solament parlen d’aquest programa i placa sinó que han obert les temàtiques a tot allò relacionat amb la programació per blocs i robòtica educativa. Els trobareu, cada mes, reunits a la FABCasadelMig.

I un darrer consell…
Si abans de sumar-vos a la comunitat voleu indagar una mica sobre què és l’Scratch o les plaques Micro:bit, navegueu una estona per Code.org per poder començar amb alguns tutorials bàsics; makecode.org i microbloks.tun
Els interessats en les aplicacions de Scratch en Intel·ligència Artificial, una de les novetats que permet la versió Scratch 3.0 i que més de moda està, no us perdeu, mireu-vos aquestes dues adreces: machinelearningforkids.co.uk i learningml.org/sobre-scratch

 

 

 

Publicidad

Articles relacionats